Branding, marketingowa praktyka kształtująca Twoją markę osobistą. Tak brzmi podstawowa definicja tego słowa. Czy jednak wiesz co się za tym kryje?

Zapewne dla wielu z Was branding jest po prostu samą identyfikacją wizualną firmy, czyli szczegółowo dobranymi kolorami marki i ładnym estetycznym logo. Owszem jest to bardzo ważny czynnik mający przełożenie na kojarzenie usług, produktów właśnie z Twoją firmą. To jednak za mało, ponieważ w dzisiejszych czasach brandig wybiega znacznie dalej, oznaczając emocjonalną, zwłaszcza pozytywną reakcje jaką firma może wywołać u potencjalnego klienta.

Dlatego przedstawię Ci 8 podstawowych kroków jak zbudować swój własny intrygujący branding pozwalający przebić się przez chaos konkurencji.

1.BUDOWANIE ŚWIADOMOŚCI TO TEŻ BRANDING

Pewnie zastanawiasz się dlaczego świadomość marki jest tak ważna, czym ona jest, jak ją zbudować, jak wpływa na odbiorców i po co wokół tego jest tyle szumu?

Otóż świadomość marki polega na rozpoznaniu jej oryginalności i dąży do stworzenia pozytywnych skojarzeń wśród odbiorców. Będąc właścicielem firmy, potraktuj siebie jako markę. Zadbaj o swój wizerunek zarówno online jak i offline, ustal, jak chcesz być postrzegana. Pomyśl, co chcesz sobą reprezentować, skup się jakie poglądy chcesz przekazać innym, w czym jesteś ekspertem i bądź w tym wszystkim spójna. Jeśli na samym początku zadbasz o te elementy to bez względu na branżę, w której działasz, one zbudują Twoją wiarygodność, a Ty staniesz się dzięki temu zapamiętana. Pamiętaj, w przyszłości Twój wartościowy wizerunek znajdzie odzwierciedlenie przy podejmowaniu przez konsumentów decyzji zakupowych.

2.ROZPOZNAWALNOŚĆ MARKI W SIECI

Konkurencja na rynku jest bardzo duża, jesteśmy z każdej strony bombardowani reklamami, sloganami, gdzie nie spojrzymy tam jakiś baner głoszący, że ten produkt, ta usługa jest najlepsza. No i co tu teraz zrobić, aby Twoja marka była rozpoznawalna?

Doskonale opisują to dwa słowa, czyli „bądź wszędzie’’.

Dzisiaj wszystko dzieje się w sieci i mediach społecznościowych, są to kanały prowadzące bezpośrednio do klienta.

Bądź aktywna w social media, nawiązuj rozmowy z internautami, nawiązuj relacje, systematycznie publikuj treści na swoich stronach. Angażuj swoją publiczność w to co robisz, zachęcaj do promowania swoich produktów przez samych klientów, dzięki temu staną się oni ambasadorami Twojej marki.

Monitoruj wzmianki na temat swojej firmy w sieci i odpowiadaj na komentarze, szybka reakcja spowoduje, że w oczach odbiorców staniesz się przyjazna i zorientowana na klienta.

Pokaż swoje oblicze, możesz to zrobić na You Tube, który jest świetnym miejscem do video marketingu. Stwórz darmowe prezenty dla odbiorców webinary, vouchery, e-booki podniesie to znacząco Twoją rozpoznawalność.

3.ANALIZA I RZETELNA STRATEGIA MARKI JAKO ELEMENT BRANDINGU

To nic innego jak założenia i cele Twojej firmy polegające na długoterminowych działaniach wynikających z wcześniejszej analizy, mających wpływ na pozycje marki na rynku. Myślisz sobie pewnie, a po co mi strategia?

Pozwala ona zaplanować np. kampanie reklamowe, stworzyć komunikaty reklamowe co ułatwia Twoim odbiorcom powiązanie marki z konkretnymi produktami czy też usługami.

Strategia to trochę takie taktyczne postępowanie, musisz ustalić do kogo będzie kierowany Twój produkt, co musisz zrobić, aby dotrzeć do odbiorców, jak będzie wyglądał Twój plan działania.

Sukces strategii polega na bardzo precyzyjnym jej opracowaniu oraz na autentyczności i spójności, którą wypracowałaś sobie wcześniej. Firmy nieposiadające strategii narażone są na brak identyfikacji marki wśród klientów, a tym samym na utratę pozycji na rynku.

4.NIESKRĘPOWANY ROZWÓJ MARKI

Jak sama nazwa wskazuje rozwój to proces zmian i przeobrażania prowadzący nas do form bardziej złożonych.

Skoro doszłaś aż tutaj, oznacza to, że Twoja firma jest w fazie rozkwitu. Ale nie spoczywaj na laurach teraz musisz utrzymać jakość, ponieważ rozwój tak naprawdę nigdy się nie kończy.

Relacja klienta z Twoją firmą wymaga ciągłego rozwoju. Musisz pokazać, że dbasz o swoją markę, że zależy Ci na niej, tym samym oddziałujesz na swoich odbiorców wyrażając, że zależy Ci na nich.

Twórz zasoby i cały czas szerz świadomość marki. Śledź swoje postępy, wyznaczaj sobie cele i misje, które chcesz zrealizować. Możesz na przykład organizować konkursy lub tworzyć rankingi klientów. Ludzie mają potrzebę przynależności i będą się wtedy z Tobą identyfikować, wykorzystaj to.

5.DOBRY WIZERUNEK MARKI

Dbaj, dbaj i jeszcze raz dbaj o to jak jesteś postrzegana. Co jakiś czas sprawdzaj, co mówi o Tobie sieć, możesz to zrobić np. na www.Brand24.pl – jest to skuteczny monitoring Internetu i social media. Możesz stworzyć krótką ankietę dla swoich klientów i ustalić jak Cię oceniają. Doradzaj i pomagaj na przykład w grupach serwisów społecznościowych, to rokuje na przyszłość i sprawia, że inni polecają Twoje usługi.

Bądź zgodna z tym co robisz, bądź uśmiechnięta, pokazuj się na imprezach branżowych czy konferencjach. Ludzie chcą widzieć z kim przystają. Zbieraj opinie i recenzję umieszczając je na swojej stronie internetowej oraz zachęcaj do ich wystawienia.

Wizerunek marki (Branding) to Twój klucz do sukcesu i podstawa działania firmy jest absolutną koniecznością w jej prawidłowym funkcjonowaniu.

6.IDENTYFIKACJA UŻYTKOWNIKÓW Z MARKĄ

Kiedy i jak klient będzie identyfikować się z Twoją marką?

No cóż, właśnie wtedy kiedy będzie ją rozpoznawał i będzie ona zaspokajała jego potrzeby.

Dobrze zrealizowana identyfikacja pozwala na szybkie, pozytywne skojarzenia odbiorcy i podjęcie przez niego decyzji zakupowej. Nie jest to tylko wizualna strona Twojej firmy, czyli wcześniej wspomniane logo i barwy, ale właśnie Ty, która cierpliwie krok po kroku z determinacją pracowałaś i budowałaś w świadomości swojego potencjalnego klienta swoją autentyczność, spójność i wiarygodność.

Moment, w którym klient identyfikuje się z Twoją marką to znak, że zaistniałaś w jego głowie. A decydując się na zakup bądź współpracę w zamian otrzyma korzyści, z których będzie zadowolony.

Identyfikacja marki zawsze stoi po stronie firmy i jest procesem długofalowym wymagającym czasu, musi być odpowiednio zbudowana i przemyślana. 

7.NAJWAŻNIEJSZE WYRÓŻNIKI MARKI I JEJ WARTOŚĆ

Co zrobić, aby moja marka się wyróżniała?

Największą wartością marki jest unikalność, dlatego zawsze staraj się ją podkreślać. W pierwszej kolejności liczysz się Ty jako osoba, a dopiero potem Twoje produkty.

Dlatego postaraj się opisać siebie, opowiedzieć jak doszło do tego, że prowadzisz taki, a nie inny biznes. Ludzie lubią czytać historie, a nawet widzieć w kimś trochę swoich cech i przeżyć.

Następnie zadbaj o to, aby Twoja propozycja zawsze była aktualna, opisz swój produkt lub usługę w sposób jasny i przejrzysty, napisz jakie korzyści otrzyma użytkownik po zakupie, personalizuj swoje oferty, klient lubi czuć się wyjątkowy. Zapewnij wysoki standard swoich usług, zainspiruj klientów wrzucając swoje zdjęcie ‘’w” lub ‘’z’’ produktem, który oferujesz. Doradzaj jaki produkt, usługę wybrać przedstaw plusy zakupu.

Przygotuj newsletter informujący o nowościach, zachęcaj odbiorców do dołączenia.

8.GENEROWANIE REGULARNYCH ZYSKÓW

Jesteś cierpliwa, pracujesz, kształtujesz, budujesz, rozwijasz się, utrzymujesz wysoki poziom, dbasz o wszystkie dotychczas opisane przeze mnie aspekty. Przyszedł czas na generowanie regularnych zysków ze sprzedaży swoich usług lub produktów. Tak, to jest ten czas, kiedy Twoja firma dobrze prosperuje, ma regularne dochody, a Ty jesteś zadowolona z efektów.

Wygenerowałaś sobie szczęście, Twoi klienci są zadowoleni kupują Twój produkt i Twoją markę. Pogratuluj sobie i bądź z siebie dumna bo podczas długiego i trudnego procesu zbudowałaś mocną markę. Masz wpływ na ludzi potrafisz określać ich potrzeby, a przede wszystkim je zaspakajać, a dla siebie generować zyski.

Jeśli natomiast jesteś na początku swojej drogi i dopiero zamierzasz budować swoją markę osobistą, mam nadzieję, że ten artykuł zainspiruje Cię do rozwoju, a wskazówki w nim zawarte pomogą Ci kreować własny branding. Trzymam za Ciebie kciuki!