Key visual to najczęściej pewnego rodzaju styl, motyw graficzny, który jasno definiuje charakter marki. Na pewno zastanawiasz się po co marce key visual? Czy między logo, a key visual jest jakaś różnica?

Otóż jest. Key visual jest nieodłącznym elementem tworzącym cały wizerunek firmy lub marki prowadzącym do budowania jej tożsamości i świadomości. To bardzo efektowny dodatek dla logo tworzący motyw wizerunkowy pojawiający się w kampaniach reklamowych celem zwiększenia rozpoznawalności wśród odbiorców.

W związku z powyższym dobrze by było, żeby Twój klucz wizualny powstał już na etapie tworzenia logo, aby wszystko było powiązane i współgrało ze sobą jak najlepiej. Twój key visual nie musi bezpośrednio nawiązywać do logo, ale musi być dobrany w taki sposób, aby nawet jeśli go nie umieścisz w danym materiale, było wiadomo, że chodzi właśnie o Twoją markę – czyli liczy się spójność.

SPÓJNOŚĆ DO POTĘGI

Dlaczego spójność jest tak ważna?

Właściwy i spójny klucz graficzny jest niezbędnym ogniwem do budowania wiarygodnego biznesu, dzięki niemu tworzysz coś co Cię wyróżnia na tle konkurencji. Przyciągasz uwagę klientów i zdobywasz ich zaufanie, dając sygnał, że Twoja marka jest uporządkowana i zgrana.

Profesjonalnie przygotowany key visual jest niczym idealnie dopasowany przez krawca garnitur, szyty na miarę. Doskonale w najmniejszym szczególe zespala Twoją markę. Po to, aby zakorzenić się w głowach konsumentów i dać im możliwość identyfikacji Twojej firmy.

Bardzo często key visual jest silniej kojarzony z marką niż samo logo, ponieważ graficzny motyw przewodni wywołuje emocje u odbiorców i w ten sposób jest utrwalany w ich pamięci.

ELASTYCZNOŚĆ KEY VISUAL

Teraz zastanawiasz się pewnie, jaki powinien być mój key visual, aby przyciągał odbiorców i zostawał w ich głowach?

Główną cechą klucza graficznego jest nic innego jak elastyczność. Zaprojektowany przez profesjonalistów powinien się właśnie tym wyróżniać. Ale co to znaczy?

Mianowicie znaczy to tyle, że możemy go z łatwością przenieść na różne elementy marki.

Jeśli Twój key visual jest elastyczny, jednocześnie zachowując spójny kręgosłup, pozwala to na osiąganie realnych rezultatów prowadzonej strategii marketingowej.

Wiele firm wymaga właśnie tej cechy w tworzeniu marki. Przykładem może być logo, które jest responsywne, czyli dostosowane do różnych platform i mediów społecznościowych. Dopasowane do docelowych odbiorców z jednoczesną możliwością zastosowania w formach do druku np. bilbordach lub ulotkach.

JAK UŻYWAĆ KEY VISUAL?

Brand book czyli księga znaku gwarantuje spójność wyglądu i wizerunku Twojej firmy. Jest mapą obrazującą budowę identyfikacji marki oraz przedstawia instrukcje obsługi pozwalającą uniknąć błędów podczas dalszego używania key visual.

Opisuje co można, a czego nie można robić z logo, identyfikacją wizualną oraz komunikacją w Twojej firmie. Jest przydatnym narzędziem dla grafików, projektantów stron www, oraz agencji marketingowych. Zawiera szczegółowe wytyczne miedzy innymi na temat dopuszczalnych zmian w modyfikacji logo, znaczenia wyglądu oraz konstrukcji logo, palety kolorów i możliwości ich łączenia, stylu fotografii lub ilustracji, projektowania materiałów promocyjnych, a także typografii i jej roli.

Dodatkowo zawiera misję, wizje marki, przykładowe treści i styl komunikacji.

Dokładny brand book pozwoli Tobie uniknąć szeregu problemów i ułatwi pracę podwykonawcom zapewniając im szybszą i bardziej efektywną pracę.

Podstawową zaletą tej księgi jest utrzymywanie dyscypliny marki, nie pozwala utracić kontroli firmom, które dopiero się rozwijają. W ten sposób Twoja marka nie straci na swojej atrakcyjności i czytelności.

PLIKI Z ELEMENTAMI GRAFICZNYMI

Idealny key visual nie ma formy jednego pliku, który można w tradycyjny sposób skopiować i wkleić do potrzebnego materiału. To najczęściej składowa kilku elementów, czyli wcześniej wspomniana instrukcja, w jaki sposób należy tworzyć poszczególne elementy oraz pliki z segmentami, z których pomocą grafik może opracować projekt dla Twojej marki. Pozwala to na układanie elementów graficznych w dowolny sposób przy zachowaniu logicznej i jednakowej drogi nieodbiegającej od założeń klucza graficznego.

CECHY DOBREGO KEY VISUAL

Pewnie zadajesz sobie pytanie jakie cechy powinien mieć Twój klucz wizualny?

Nie jest to taka łatwa sprawa, dlatego musisz się dobrze zastanowić nad koncepcją marki. Aby osiągnąć jak najlepsze efekty Twój klucz graficzny powinien być prosty i zrozumiały bez zbędnych kombinacji. Dodatkowo unikalny, charakterystyczny odróżniający się od innych marek. Przede wszystkim elastyczny czyli dostosowany do wszystkich mediów społecznościowych oraz innych tradycyjnych nośników. Pozwalający tym samym na adresowanie go do określonej grupy docelowej.

W marketingu klucz wizualny wykorzystywany jest do zbudowania i zobrazowania przewodniej idei reklamowej. Może prezentować kilka propozycji Twojej marki jednocześnie zachowując zgodność. Tworzy motyw dla całej komunikacji prowadzonej na banerach, plakatach, ulotkach, stronie internetowej czy telewizyjnej reklamie. Pokazuje, które elementy takie jak czcionka, paleta kolorów zostaną użyte w przyszłych projektach.

Key visual jest dynamiczny, opowiada odbiorcom historie. Powinien być narzędziem wyrażającym ton komunikacji, przekazywać wartości, z jakimi marka się utożsamia, a przede wszystkim prowokować ustalone emocje u odbiorców.

PRZYKŁADY WYKORZYSTANIA KEY VISUAL

Gdzie możesz wykorzystać swój klucz wizualny?

Stosując różnego rodzaju zdjęcia staraj się aby współgrały ze sobą. Używaj tych samych filtrów, podobnych kadrów, pomysłów na fotografię, zachowaj podobną stylistykę oraz kompozycje.

Jeżeli użyjesz rysunków, ilustracji i infografik zadbaj o ich spójny charakter, nie odbiegaj od ikon raz użytych. Najlepiej sugerować się prostymi i nieskomplikowanymi wzorami łączącymi się z wcześniejszymi założeniami key visual.

Twoja typograficzna struktura nie powinna się od siebie różnić. Stosuj zawsze te same fronty, kształty i wielkości liter.

Elementy graficzne takie jak obrazy, zdjęcia i rysunki uatrakcyjniające wygląd dokumentów tekstowych również dobierz w nieodbiegający od siebie sposób. Zwróć uwagę jak wygląda rozplanowanie tekstu i ilustracji względem siebie. Obrazy umieszczone na stronie mogą otaczać tekst, rozdzielać go lub być jego tłem.

Myśl zawsze całościowo o wizerunku swojej marki. Dopracuj drobiazgowo z aptekarską dokładnością  wszystkie segmenty w taki sposób, aby Twoja układanka składała się w trójwymiarową całość i była ze sobą kompatybilna.

Zapamiętaj, że key visual to jeden z filarów silnej marki biorący udział w jej tworzeniu i całym okresie życia Twojej firmy. Ma przełożenie na każde podejmowanie przez Ciebie działanie w związku z Twoją działalnością jako przedsiębiorcy. Dzięki pełnej kontroli nad procesem projektującym klucz wizualny, masz gwarancję późniejszych relatywnych zysków, które ściśle wiążą się z umysłami Twoich potencjalnych klientów. Jeśli planujesz dłuższą komunikację marketingową marki, warto zainwestować w dobry key visual. Zadbaj o to już teraz!