Jednym z ważniejszych elementów identyfikacji wizualnej są fonty. Popularnie nazywa się je czcionkami, choć nie jest poprawny termin. Czcionka to metalowa forma, która służy do wybijania konkretnych liter przez maszynę drukarską. Oba te pojęcia opisują krój litery, ale jednak są czymś zupełnie innym. Właśnie dlatego będziemy mówić o fontach, mimo że Word upiera się przy czcionkach. Jak je ze sobą łączyć?

Po pierwsze – spójność

Bardzo ważne jest to, żeby cała Twoja identyfikacja wizualna była ze sobą spójna. Jeśli zdecydujesz się na określony zestaw fontów, to używaj go wszędzie. Dzięki temu odbiorcom łatwiej będzie kojarzyć wszystkie publikowane przez Ciebie treści właśnie z Tobą. Jeśli masz wątpliwości, to przypomnij sobie kampanie reklamowe organizowane przez Orange. Na niektórych plakatach wcale nie pojawiała się nazwa tej firmy, ale ludzie i tak ją rozpoznawali. Dlaczego? Bo na grafikach pojawiały się teksty napisane charakterystycznym krojem oraz kolory przypisane do marki. Z tego powodu powinnaś dobrze zastanowić się nad tym, na jakie połączenie fontów się zdecydujesz.

Fonty szeryfowe z nieszeryfowymi

Podstawowa zasada, o której musisz zawsze pamiętać to łączenie fontów szeryfowych z bezszeryfowymi. Kroje szeryfowe mają na końcach liter krótkie kreseczki. Ich przykładem może być charakterystyczny krój używany w klasycznym Notatniku oraz litery, jakie wybija starodawna maszyna do pisania. Kroje bezszeryfowe są bardziej nowoczesne i żadnych kreseczek nie mają. Dlaczego warto stosować takie łączenie przemienne? Dzięki niemu akapit prezentuje się lepiej. Blok tekstu jest wyrównany i po prostu wygląda lepiej.

Mniej znaczy więcej

Niektórzy mają tendencję do używania zbyt wielu wyrazistych fontów. Przykładowo zapisują nagłówek oraz akapit fontem imitującym pismo odręczne. W efekcie jest tego za dużo. Odbiorca może się pogubić w tym wszystkim. Tym bardziej że bardzo ozdobne fonty ciężko się czyta. Dobrze wyglądają przy krótkich zdaniach, nagłówkach lub cytatach. Jednak cały akapit napisany bardzo ozdobnym pismem jest po prostu nieczytelny. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest użycie wyrazistego fontu tylko po to, by wyróżnić coś wyjątkowo ważnego.

Sprawdź także:
6 świetnych stron do dobierania kolorów

Maksymalnie trzy fonty

To zasada, którą trudno poprzeć logicznym argumentem. Po prostu więcej niż trzy różne fonty w jednej publikacji to przesada. Wyglądają źle. W tekście za dużo się dzieje, a odbiorca nie wie, na co właściwie powinien patrzeć. Ciężko też ustalić hierarchię poszczególnych elementów tekstu. Trzy fonty w zupełności wystarczą, by zaprojektować ładny i elegancki tekst. Jeden font do nagłówka, drugi do tekstu akapitu i trzeci do hasła lub cytatu. Niczego więcej nie potrzeba.

Jeśli nie wierzysz, możesz przeprowadzić własną próbę. Wykorzystaj na swoim tekście cztery różne fonty i powiedz… wyglądają dobrze?

Do przygotowania estetycznego projektu możesz nawet użyć tylko jednego fontu. Wystarczy, że będziesz bawić się jego stylami, np. grubością. Przy okazji masz pewność, że wszystkie elementy kroju będą do siebie pasowały.

A może gotowce?

Jeśli nie czujesz się pewnie z łączeniem fontów, to zawsze możesz skorzystać z gotowych rozwiązań. W Sieci krąży ich mnóstwo. Najbardziej popularnymi źródłami jest Canva i Pinterest. Musisz jednak pamiętać, że decydując się na to rozwiązanie, ryzykujesz, że ktoś będzie korzystał z dokładnie takiego samego zestawu jak Ty. O ile to ktoś, kto prowadzi firmę na końcu świata, to właściwie nie ma problemu. Jednak jeśli trafi na kogoś, kto działa w Twojej branży… to trochę niefajnie.

Żeby uniknąć takiej sytuacji, możesz skorzystać z pomocy fachowca. Umów się na konsultację, w której czasie będziemy mogły porozmawiać o identyfikacji wizualnej Twojej firmy. Zaproponuję Ci rozwiązania, które pomogą Ci wyróżnić się w Sieci oraz zbudować silną i rozpoznawalną markę.

Ważne linki:

Lista stron do pobierania darmowych fontów:

Lista stron, które pokazują jak łączyć fonty:

PRO TIP

Wtyczka WhatFont

Jeśli podoba Ci się font, który widzisz na stronie internetowej i zastanawiasz się jak szybko sprawdzić jego nazwę, wystarczy, że zainstalujesz wtyczkę “WhatFont”. Wtyczka ta za pomocą najechania kursorem na tekst, wyświetli Ci nazwę fonta.