Poznaj Google Analytics #2 – Słowniczek GA

with Brak komentarzy

Poznaj Google Analytics #1 – Słowniczek pojęć Google Analytics.

Poznaj Google Analytics

Po pierwsze, w  trakcie korzystania z Google Analytics, będziesz mieć do czynienia z kilkoma pojęciami, które mogą wydać się na początku niezrozumiałe i trudne. Przychodzę więc z pomocą, przygotowałam dla Ciebie mini ściągę z najważniejszymi pojęciami. Po drugie, koniecznie zapisz sobie te kilka pojęć, aby łatwiej było Ci się poruszać po Google Analytics.

Poznaj Google Analytics
ILOŚĆ WEJŚĆ NA STRONĘ

Liczba unikalnych użytkowników, inaczej UU. Kojarzycie te wkurzajace ciasteczka (cookies)? To one pomagają GA zbierać dane na temat ilości odwiedzających strony. Sprawdza, kto pojawił się po raz pierwszy, a kto jest powracającym czytelnikiem.
Liczba UU może jednak być bardzo mylna, gdyż mankamentem Google Analytics jest fakt, że gdy jedna osoba wejdzie z różnych urządzeń na Twojego bloga ( np. tableta, lapopa czy telefonu) to Google Analytics policzy go 3 razy itp.

Poznaj Google Analytics
ODSŁONY

Odsłony – te magiczne liczby pokazuję ile razy ktoś “odsłonił”, czyli wszedł na Twoją stronę/podstronę w witrynie.
Jest to w skrócie łączna liczba odsłon stron.

Poznaj Google Analytics
ŚREDNI CZAS TRWANIA SESJI

Średni czas trwania sesji –  zwyczajnie, po prostu – to wyliczony średni czas, jaki odwiedzający spędza na Twojej stronie, czy blogu.
Niestety, GA oblicza ten czas biorąc pod uwagę wykonane przez czytelnika interakcje.

Np. Wchodzisz na stronę, klikasz w post, czytasz go i wychodzisz – Nie wykonałeś żadnej innej interakcji np. w przejscie do innego wpisu, więc Google Analytics, policzy Ci 0 minut spędzonych na stronie – taka magia, a czas, przecież uciekł. Jeśli natomiast klikniesz w inny post po 5 minutach, to te 5 minut już zostanie naliczone, aż do wykonania kolejnej interakcji. Mam nadzieję, że jasno to wytłumaczyłam.

Poznaj Google Analytics
WSPÓŁCZYNNIK ODRZUCEŃ

Bounce Rate – inaczej mówiąć, procentowy udział osób, które weszły na Twoją stronę – ALE! Osoby te,
nie wykonały żadnej interakcji na stronie. Null. Jest to procent użytkowników, którzy weszli na jedną stronę i nie przeszli na kolejną.

Pewnie zastanawiasz się, czy to bardzo źle, że masz wysoki współczynnik odrzuceń? Niestety, nie odpowiem Ci na to pytanie, ponieważ nie ma nie dobrej odpowiedzi. Wysoka wartość współczynnika może dać do myślenia i pokazać, że treści na Twojej stronie są nudne i nieatrakcyjne dla czytelników, zaś z drugiej strony istnieje możliwość, że Twoja stała grupa odbiorców, wchodzi na bloga, by przeczytać najnowszy wpis, a następnie opuszcza Twoją stronę, nie eksplorując jej ponownie.

Bardzo ważne:

MOŻESZ ZMIENIĆ SPOSÓB OBLICZANIA WSPÓŁCZYNNIKA ODRZUCEŃ, na taki, że Google Analytics będzie zliczało czas, jaki ktoś spędził na stronie. Możesz również ustawić czas, jaki będzie liczył się jako odrzucenie. Np. jeśli ktoś opuści stronę szybciej niż 30 sekund.
O tym, jak to wykonać, napiszę w innym poście, jeśli będziecie zainteresowani.

Poznaj Google Analytics

WSPÓŁCZYNNIK WYJŚĆ 
Jest to procentowy udział osób, które zakończyły przeglądanie witryny na określonej stronie.

Poznaj Google Analytics

Przeczytaj poprzedni post z serii Poznaj Google Analytics: TUTAJ