Jeśli aktywnie działasz w social mediach, to pewnie nie trzeba Cię przekonywać o tym, że ważne jest używanie spójnych grafik. Zastanowimy się, więc nad tym, jak je tworzyć. Co zrobić, by prowadzić swoją markę w sposób konsekwentny? Dlaczego to jest tak ważne dla Twojego biznesu online?

Te same elementy

Podstawą do tworzenia spójnych grafik jest używanie tych samych, bądź podobnych elementów graficznych. We wszystkich materiałach, które publikujesz (w internecie i w druku), powinny powtarzać się te same kolory, fonty i oczywiście – logo. Nie martw się, że Twoi odbiorcy uznają to za nudne. Konsekwentnie i wytrwale realizuj swój plan budowania rozpoznawalności i zaufania.

Zastanów się – czy kiedykolwiek widziałeś reklamę Milki bez charakterystycznego odcienia fioletu? Oczywiście, że nie. On jest obowiązkowy. To właśnie dzięki jego użyciu konsumenci wiedzą, z jaką firmą mają do czynienia, nawet jeśli nie widzą całej reklamy. Widzisz właściwy odcień i Twój mózg od razu podsuwa Ci właściwe skojarzenie. Wykorzystaj ten sam mechanizm w rozwoju swojego biznesu. Niech Twoje założenia identyfikują Twoją markę.

Zaplanuj spójne grafiki

Jeśli chcesz tworzyć spójne grafiki, to powinnaś przygotować założenia, których będziesz się trzymać. To szczególnie ważne, jeśli nie tworzysz grafik samodzielnie, a oddelegowujesz do tego kogoś innego. Punkt po punkcie wypisz, jak mają wyglądać Twoje grafiki. Możesz ustalić np. że logo firmy zawsze będzie umieszczane w górnym prawym rogu. Albo, że do pisania haseł będziesz używać tylko jednego określonego fontu, a tekst zawsze będzie umieszczony na środku grafiki na białej belce. To muszą być konkretne informacje. Dobrze też, jeśli grafiki są przygotowywane w kolorach marki. Nie zawsze jest to możliwe, zwłaszcza jeżeli wrzucasz na profil zdjęcia, ale warto o to zadbać. Dzięki temu Twoja galeria nie przyprawi nikogo o zawrót głowy, bo zdjęcia będą ze sobą harmonizować.

Księga identyfikacji wizualnej firmy

Inną, równie dobrą opcją jest stworzenie własnej księgi identyfikacji wizualnej. Jeśli korzystałaś z usług profesjonalnej firmy, która pomagała Ci w brandingu marki to powinnaś już posiadać Księgę identyfikacji wizualnej firmy. Znajdziesz w niej absolutnie wszystko, co będzie potrzebne do przygotowywania spójnych grafik. Możesz też mieć jej okrojoną wersję, czyli Księgę znaku (Brand Book). W tym dokumencie znajduje się wszystko na temat logo firmy. Dzięki niemu wiesz też jakich kolorów i krojów pisma powinnaś używać.

Mini BrandBook Creativevibes

Kilka zasad

Jeśli nie masz Brand Book’a i nie masz też czasu jej przygotować – choć zawsze warto poradzić się fachowca – to skorzystaj z kilku prostych zasad.

  • Logo. To podstawowy element Twojej identyfikacji wizualnej. Powinno zawsze być tej samej wielkości i dokładnie w tym samym miejscu. Nie zmuszaj odbiorców, żeby go szukali. Powinni intuicyjnie wiedzieć, gdzie się go spodziewać.
  • Używając w grafikach różnych kolorów, sprawdzaj ich kod kolorystyczny RBG (do internetu), CMYK (do druku). Niech zawsze będzie dokładnie taki sam. Rozwiązania „na oko” się nie sprawdzają.
  • To samo dotyczy fontów. Jeśli zdecydowałaś się na krój, to powinnaś się go trzymać. Warto jest też zadbać o taki sam rozmiar grafik. Dzięki temu ich wielkość nie będzie skakać, gdy ktoś zdecyduje się na przeglądanie galerii zdjęcie po zdjęciu.
  • Dla lepszego odbioru możesz też stosować ten sam filtr na wszystkich swoich zdjęciach. Istnieje wiele osób, które udostępniają darmowe, lub płatne filtry do edycji zdjęć (w programie lightroom). To jeden ze sposobów na spójne grafiki.

Jeśli dalej ten temat Cię przytłacza i jest dla Ciebie tego zbyt dużo, to dla bezpieczeństwa możesz skorzystać z gotowych szablonów do Canvy lub umówić się ze mną na bezpłatną 15-minutową konsultację.

Otwarty umysł

Ważne jest też, żebyś nie myliła spójnych grafik z grafikami niezmiennymi i odwieczną nudą. Zalecam obserwować reakcje Twoich odbiorców. Może się tak zdarzyć, że Twoje grafiki nie przypadną im do gustu. Zobaczysz to po kiepskich reakcjach i negatywnych komentarzach. W takim wypadku odpuść, zastanów się, co poszło nie tak i wprowadź zmiany. Reaguj i szukaj nowych rozwiązań. 

Musisz jednak pamiętać, że nawet jeśli uważasz, że Twoje grafiki są w porządku, to raz na jakiś czas (np. na kwartał) powinnaś usiąść i dokładnie je obejrzeć. Przeznacz ten czas na zastanowienie się, czy wszystko wygląda tak, jakbyś sobie tego życzyła? Nie musisz wprowadzać od razu wielkich zmian, czasem wystarczy podmiana kilku elementów. Możesz jednak wprowadzać kosmetyczne poprawki, które poprawią odbiór samych grafik. Staraj się patrzeć na nie oczami odbiorcy, a nie twórcy. W końcu grafik nie przygotowujesz dla siebie.

Chętnie dowiem się, co sprawia Ci największy problem przy tworzeniu grafik i spójnych treści w social mediach.