Cześć! Do dzisiejszego wpisu zaprosiłam Kasie Głąb, trenera, szkoleniowca i konsultantkę dla przedsiębiorczych kobiet. Z Kasią znamy się już kilka dobrych lat, sama korzystam z wielu jej kursów i szkoleń, które pomogły mi znaleźć się w tym miejscu, w którym jestem. Serdecznie zapraszam Was do wpisu dotyczącego Strategii dla Wirtualnej Asystentki.

Kasiu, powiedz nam, czy uważasz, że strategia to coś, czego potrzebuje każdy przedsiębiorca, nawet taki, który wykonuje usługi wspierające dla innych przedsiębiorców?

Zdecydowanie! Każdemu przedsiębiorcy zależy przecież na tym, by działać w przemyślany sposób i nie zastanawiać się codziennie nad zadaniami, jakie warto wykonywać, by osiągnąć założone sobie cele. Dodatkowo każdy przedsiębiorca, a więc i każda firma potrzebuje klientów, chce do nich docierać i komunikować się z nimi. Każda firma chce też mieć pełną świadomość tego, co warto sprzedawać, co przynosi największe zyski i jak to wszystko przekłada się na oczekiwane przychody. Niezależnie więc od tego czy działamy wyłącznie we własnym biznesie, czy wspieramy innych przedsiębiorców, potrzebujemy strategii.

Jak, będąc Wirtualną Asystentką, stworzyć strategię swojego biznesu? Jak myślisz, nad czym WA powinny ją opierać, jakie stawiać sobie cele?

Temat strategii jest bardzo rozbudowany i nie da się na to pytanie odpowiedzieć w kilku zdaniach. Strategia zależy przede wszystkim od naszych celów i rodzaju prowadzonej przez nas działalności. W dużej mierze zależy też od tego czy działamy sami, czy nasze działania muszą być wspierane przez zewnętrzne firmy, osoby itp.

Przede wszystkim należy się zastanowić, do czego docelowo dążymy. W przypadku jednoosobowej działalności, firmy zatrudniającej kilku pracowników oraz dużego przedsiębiorstwa mającego kilka oddziałów cele te będą bardzo różne. Bardzo ważne jest też to, jakie produkty i usługi będziemy sprzedawać, czy będzie to sprzedaż ciągła, czy okazjonalna, jakie będą ceny, co będzie naszym podstawowym, a co rozbudowanym produktem – tak zwanym produktem premium.

Oczywiście pod względem strategii bardzo ważne jest też to, ile chcemy zarabiać w skali miesiąca, czy i jak możemy prowadzić sprzedaż lub pakietowanie usług oraz jak mamy zamiar pozyskiwać klientów i jak się promować, oraz pozycjonować. No i co będzie naszym wyróżnikiem!

Tak naprawdę na temat strategii, nawet dla Wirtualnej Asystentki, można by napisać obszerny poradnik 🙂 

Jeśli Wirtualna Asystentka również potrzebuje strategii komunikacji – jak powinna lub mogłaby pokazać swój biznes w sieci?

Biorąc pod uwagę to, że Wirtualna Asystentka z założenia ma pomagać przedsiębiorcom powinna się pokazać jako osoba pomocna. Mam tu na myśli to, że potencjalny klient musi widzieć, że osoba ta jest w stanie pomóc mu w organizacji i rozwoju jego biznesu, a co za tym idzie ma wiedzę, operuje różnymi narzędziami, zna nowe i modne rozwiązania, potrafi usprawniać różne systemy, ale też jest osobą miłą, zorganizowaną i sumienną.

Mając te informacje z tyłu głowy możemy tworzyć merytoryczne posty, artykuły, tutoriale i prezentować rozwiązania jakie wprowadziłyśmy u siebie lub swoich klientów oraz ich efekty. W ten sposób pokazujemy potencjalnemu klientowi, że jesteśmy idealnymi kandydatkami na stanowisko jego Wirtualnej Asystentki.

Jeśli borykacie się z tym, że nie do końca wiecie, jak ułożyć i zaplanować strategię komunikacji w swoim biznesie tak, żeby podkreślić to co ważne i wyróżnić się na tle konkurencji to zapraszam na godzinną konsultację, w której trakcie chętnie pomagam w zaplanowaniu tego typu działań.

Jakie są według Ciebie 3 najczęściej popełniane błędy w komunikacji w Social Mediach przez Wirtualne Asystentki?

Przede wszystkim zauważyłam, że wiele Wirtualnych Asystentek tak mocno skupia się na biznesach i Social Mediach swoich klientów, że zupełnie zapomina o swoich własnych. A przecież to jak prowadzimy własne kanały jest wizytówką naszych umiejętności! Wielokrotnie słyszę powiedzenie, że szewc bez butów chodzi, ale umówmy się, to dość słabe wytłumaczenie 😉

Drugim błędem jest bazowanie na różnego rodzaju grafikach i infografikach. Oczywiście super jeśli Twój potencjalny klient wie, że potrafisz wykonać takie rzeczy. Nie zapominaj jednak, że jeśli ma on powierzyć Ci jakąś część obowiązków w swoim biznesie to musi Cię poznać i Ci zaufać. A nie da rady zrobić tego poprzez grafiki!

Trzecim błędem jest często brak pomysłów na posty, mało skonkretyzowany przekaz, rozmycie i brak konkretów. W tym przypadku warto się zastanowić, co mój klient chciałby wiedzieć o mnie, sposobach mojej pracy i moich wynikach zanim podejmie decyzję o współpracy, a następnie przełożyć to na treści w swoich Social Mediach!

Jak myślisz, na czym Wirtualna Asystentka powinna opierać strategie, jak znaleźć swoje mocne punkty?

Jak w każdej innej dziedzinie warto zastanowić się, jakie zadania wychodzą nam naprawdę dobrze, co lubimy robić, za jakie działania często jesteśmy chwalone, co podkreślają nasi klienci. Mocną stroną może być świetna znajomość konkretnych narzędzi, duża pomysłowość, umiejętność rozplanowania zadań i podzielenia ich na etapy lub nieprzeciętna proaktywność. Jeśli znajdziemy takie punkty u siebie, to warto je podkreślać w swojej komunikacji.

Jak budować strategie komunikacji i tworzyć wizerunek w sieci jako Wirtualna Asystentka?

O tym sporo już napisałam przy okazji poprzednich pytań. Myślę, że w dzisiejszych czasach kiedy liczba Wirtualnych Asystentek rośnie z dnia na dzień warto zadbać o jakiś wyróżnik, specjalizację, czy też charakterystyczny sposób komunikacji.

Warto też zadbać o jakość swoich postów i o to, by pokazać, jak radzimy sobie z różnymi zadaniami, które mogą nam zlecić klienci – to jest dla nich kluczowe. Sposób pokazania tych informacji może odbywać się na różne sposoby – poprzez dzielenie się wiedzą, prezentację swoich efektów, tworzenie tutoriali, publikowanie uzyskanych rekomendacji itp.

Kasiu, w jakich obszarach Ty, jako kobieta biznesu, wspierająca klientów indywidualnych, skorzystałabyś z pomocy WA?

Przede wszystkim skorzystałabym z pomocy polegającej na wykonywaniu powtarzalnych (prostych, ale jednak czasochłonnych) działań – wystawiania i wysyłki faktur, odpowiadania na zapytania klientek, przygotowania dokumentów, planowania transmisji (live’ów i webinarów), tworzenia wydarzeń, wyszukiwania informacji, czy kontaktu z konkretnymi firmami.

Nie ukrywam też, że mocno doceniłabym umiejętność tworzenia różnorakich grafik!

Jak ważna dla Wirtualnej Asystentki jest marka osobista i czy WA powinna chować się za swoim brandem, czy być nim?

Uważam, że każdy z nas jest marką, a Wirtualna Asystentka tym bardziej powinna stawiać na siebie, a nie na wykreowany brand! Jako przedsiębiorcom zależy nam przecież na konkretnej osobie – jej umiejętnościach, podejściu, sposobie działania i komunikacji. Dlatego też marka osobista oparta na charakterze danej asystentki jest naprawdę kluczowa.

Katarzyna Głąb – Trener, szkoleniowiec, konsultantka dla kobiet chcących promować swój biznes, dzięki skutecznym działaniom online. Od 2013 roku twórczyni marki Po Sukces Na Szpilkach i bloga o tej samej nazwie. Autorka kursów, e-booków i szkoleń dedykowanych przedsiębiorczym kobietom. Jej artykuły pojawiały się na łamach rozmaitych magazynów i portali biznesowych. Prelegentka na różnego rodzaju wydarzeniach biznesowych, na przykład Gali Kobiecych Inspiracji, największym wydarzeniu dla przedsiębiorczych kobiet w Polsce.

Pomogła kilkuset właścicielkom firm rozwinąć własną działalność, pozyskać nowych klientów, a także skutecznie wypromować swoją markę.  Na co dzień konsekwentnie pokazuje kobietom na własnym przykładzie, że mogą pracować zdalnie równocześnie zwiedzając świat lub realizując inne ważne dla nich plany.

Znajdziesz ją na jej własnej stronie, FB i Instagramie.